جمعه, 28 دی 1397 11:37

معیارهای تقسیم بندی گذراندن اوقات فراغت

نوشته شده توسط
امتیاز بدین چقدر از این عکس خوشتون اومد
(0 رای‌ها)
ایران ایران iran

گذراندن اوقات فراغت که جهانگردی نیز یکی از اشکال آن است، تابع دو متغیر زمان و مکان است. با توجه به این عامل، اشکال و شیوه‌های متفاوت و متنوعی از گذراندن اوقات فراغت به وجود می‌آید که هر کدام جایگاه خاص خود را دارند. بنابراین برای اینکه بتوان ویژگی‌های صنعت توریسم و فعالیت‌های آن را مشخص نمود، لازم است معیارها و ضوابط تقسیم‌بندی گذراندن اوقات فراغت را بازشناخت. بدین لحاظ دو عامل زمان و مکان در تقسیم‌بندی اشکال متنوع آن اهمیت زیادی دارند.

 

عامل زمان به عنوان یک متغیر در پیدایش صور مختلف گذراندن اوقات فراغت نقش بسزایی دارد و بر اساس آن به سه شکل کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت ظاهر می‌شود. گذراندن اوقات فراغت کوتاه مدت در حدود چند ساعت ادامه می‌یابد، میان مدت، یک روز و معمولا آخر هفته در نظر گرفته می‌شود و درازمدت یک یا چندین هفته به طول می‌انجامد.

عامل مکان نیز به لحاظ جغرافیایی اهمیت زیادی در شیوه‌های گذراندن اوقات فراغت دارد. فعالیت‌های متفاوتی که در این راه انجام می‌گیرد و منجر به پیدایش اشکال و پدیده‌های متنوع تفریحی-فراغتی می‌گردد بیانگر نقش مومثر عامل مکان است. از این رو با توجه به متغیر مکان و تعیین محل سکونت دائم به عنوان مبدا مقایسه می‌توان سه شکل از گذراندن فراغت را مشخص کرد. مورد اول، استراحت و استفاده از زمان فراغت خود در منزل و یا شهر و روستای محل سکونت. دومین مورد حوزه‌های اطراف روستای محل سکونت، یا حومه‌های استراحتگاهی نزدیک و قابل دسترس. مورد سودم مکان‌های دوردست و به عبارتی مناطق خاص جهانگردی که مستلزم مسافرت از مبدا به مقصد است.

شکل سوم گذراندن اوقات فراغت به دلیل گسترش جغرافیایی وسیع حوزه‌ی عمل آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، زیرا به علت طولانی بودن مدت اقامت آن علاوه بر دیگر شرایط لازم، نیازمند وجود تاسیسات اقامتی و رفاهی پذیرایی نیز می‌باشد.

گذراندن اوقات فراغت دراز مدت پدیده‌ی جهانگردی را موجب می‌گردد که در رابطه با مرزهای سیاسی و جغرافیایی می‌توان آن را به دو شکل جهانگردی داخلی یا درون مرزی و یا جهانگردی خارجی یا برون مرزی شناخت.

منبع: رضوانی، علی اصغر (۱۳۷۹)؛ جغرافیا و صنعت توریسم؛ انتشارات پیام نور؛ چاپ دهم ۱۳۹۰؛ صص ۳۴-۳۵

خواندن 253 دفعه
0
0
0
s2smodern
shahrzad MirzaAbedini

شهرزاد میرزا عابدینی

کارشناس ارشد برنامه ریزی و مدیریت جغرافیای گردشگری

مقاله ی بعدی: حرکت های توریستی مقاله ی قبلی: