پنج شنبه, 24 اسفند 1396 01:23

حمل و نقل و جابه‌جایی در گردشگری

نوشته شده توسط محمود ضیایی و مژگانتراب احمدی
به این عکس امتیاز دهید
(0 رای‌ها)
Transportation in Tourism Transportation in Tourism iran

تحقق گردشگری مستلزم فاصله گرفتن از محیط معمول زندگی است. از این رو حرکت و جابه‌جایی را باید یکی از مولفه‌های اصلی گردشگری دانست. همان‌گونه که سیستم گردش خون در بدن اکسیژن و مواد غذایی را به سلول‌ها رسانده و مواد زائد را دفع می‌کند، حمل و نقل در گردشگری نیز گردشگر را به مقصد رسانده و به مبداء بازمی‌گرداند و ضامن حیات سیستم گردشگری است چرا که هیچ سفریبدون جابه‌جایی محقق نمی‌شود. این جابه‌جایی از طریق شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل انجام می‌شود. همان‌طور که کولیر (۱۹۹۴) نیز اشاره دادر، حمل و نقل سه نیاز گردشگر را برطرف می‌کند:

 

۱)جابه‌جایی گردشگر از مبداء به مقصد و بالعکس

۲)جابه‌جایی بین مقصدها

۳)جابه‌جایی درون هر مقصد

بشر از ابتدای تاریخ تاکنون به شیوه‌های مختلف (از پای پیاده تا هواپیماهای مافوق صوت

به سفر پرداخته است. ابن بطوطه سیاح مراکشی (۱۳۶۸-۱۳۰۴ م)  که طی ۲۷ سال ۱۲۰ هزار کیلومتر را با پای پیاده یا با الاغ و کشتی پیمود، تنها نمونه‌ای از افراد بی‌شماری است که بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف سفر و سیاحت کرده‌اند. موفقیت انسان در استفاده از چارپایان، اختراع چرخ و ایجاد راه‌ها و جاده‌های ارتباطی و در کنار این موارد، ساخت قایق‌های بادی و پارویی، به تدریج باعث شد انسان بتواند مسیرهای دور و دورتری را بپیماید. پس از آن و با ظهور انقلاب صنعتی و اختراع انواع موتورها، حمل و نقل وارد مرحله‌ی جدید شد. در کل پنج مرحله‌ی اصلی در توسعه و تکامل تکنولوژی حمل و نقل قابل  شناسایی است:

  • مرحله‌ی گذر از اسب و کشتی بادبانی
  • ظهور موتور بخار
  • توسعه موتور احتراقی
  • استفاده از موتور جت
  • ورود به عصر فضا

افزایش سرعت و به تبع آن کاهش زمان سفر مهم‌ترین وجه تمایز هر دوره از تکامل حمل و نقل است. تولی و تورن (۱۹۹۵) این مشخصه را به روشنی نمایش می‌دهند. توسعه شیوه‌های مختلف حمل و نقل را می‌توان یکی از عوامل مهم در پیدایش و رشد گردشگری به شکل امروزی در جهان دانست. افزایش مالکیت خودروهای شخصی و سهولت دسترسی به واسطه‌ی رشد سریع راه‌سازی در دوران پس از جنگ جهانی، باعث توجه و طی چند سال، هجوم گردشگران به اماکن گردشگری شد.

منبع: ضیایی، محمود؛ تراب احمدی، مژگان (۱۳۹۱)؛ شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی؛ نشرعلوم اجتماعی؛ صص ۹۵-۹۶

خواندن 287 دفعه
0
0
0
s2smodern

عکسهای بیشتر