مدیریت

مدیریت (86)

 

 

گذراندن اوقات فراغت که جهانگردی نیز یکی از اشکال آن است، تابع دو متغیر زمان و مکان است. با توجه به این عامل، اشکال و شیوه‌های متفاوت و متنوعی از گذراندن اوقات فراغت به وجود می‌آید که هر کدام جایگاه خاص خود را دارند. بنابراین برای اینکه بتوان ویژگی‌های صنعت توریسم و فعالیت‌های آن را مشخص نمود، لازم است معیارها و ضوابط تقسیم‌بندی گذراندن اوقات فراغت را بازشناخت. بدین لحاظ دو عامل زمان و مکان در تقسیم‌بندی اشکال متنوع آن اهمیت زیادی دارند.

دوشنبه, 24 دی 1397 11:59

حرکت های توریستی

نوشته شده توسط

توریسم پدیده ای است که در آن دو عامل انسان و مکان نقش اساسی دارد. عامل مکان با توجه به شرایط محیط  طبیعی و جغرافیایی خود، موجبات حرکت و جابه‌جایی انسان را فراهم می‌سازد. عوامل و شرایط موثر در پیدایش حرکت های توریستی را می توان به دو دسته تقسیم کرد که در اصطلاح جغرافیای جهانگردی این عوامل را عوامل فرستنده و عوامل جذب کننده می‌نامند.

یکشنبه, 23 دی 1397 23:55

گردشگری در جهان امروز

نوشته شده توسط

در جهان در حال تحول ما هر زمان گروهی از فعالیت های اقتصادی-اجتماعی طرف توجه بیشتر واقع می‌شوند و منافع و اهمیت یا محدودیت ها و موانع پیش روی آن ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

پنج شنبه, 22 آذر 1397 13:22

شناخت صنعت گردشگری (قسمت سیزدهم)

نوشته شده توسط

محیط انسان ساخت

بعد دیگر پدیده‌ی گردشگری محیطی است که انسان آن را ساخته است. محیط انسان ساخت در وهله‌ی نخست دربرگیرنده‌ی فرهنگ ساکنان آن منطقه است. فرهنگ مردم بازتاب ابعادی از توسعه‌ی گذشته و سبک زندگی کنونی است. فرهنگ تقریبا ویژگی بسیار ثابت یک مقصد است که نمی‌توان یا نباید آن را صرفا به دلیل توسعه‌ی گردشگری تغییر داد.

دوشنبه, 12 آذر 1397 16:52

شناخت صنعت گردشگری (قسمت دوازدهم)

نوشته شده توسط

منابع طبیعی و محیط

یکی از اجزای اصلی این مدل که پایه و اساس بسیاری از مطالعات گردشگری است، مولفه‌ی منابع طبیعی و محیط است.

جمعه, 09 آذر 1397 18:58

شناخت صنعت گردشگری (قسمت یازدهم)

نوشته شده توسط

گردشگر

بی‌تردید گردشگر و تجربه‌ی سفر، قلب پدیده‌ی گردشگری است که وی هنگام بازدید از یک مقصد گردشگری در پی به‌دست آوردن آن است. برای این‌که مقصد بتواند تجربه‌های باکیفیت ارائه کند،

دوشنبه, 05 آذر 1397 12:07

شناخت صنعت گردشگری (قسمت دهم)

نوشته شده توسط

اجزای گردشگری و مدیریت گردشگری

گردشگری پدیده‌ای پیچیده است که توصیف مختصر آن بسیار دشوار است. هر نوعی از گردشگری باید دربرگیرنده‌ی اجزا و مولفه‌های سیستم گردشگری و فرآیندها و برآیندهای کلیدی باشد که در چارچوب گردشگری به وقوع می‌پیوندد.

شنبه, 03 آذر 1397 13:22

شناخت صنعت گردشگری (قسمت نهم)

نوشته شده توسط

طبقه‌بندی مسافران

طبقه‌بندی ارائه شده از گردشگران در نمودار زیر نشان دهنده ی تمایز بین ساکنان محلی و بازدیدکنندگان و علاقه‌مندی‌های سفر از دیدگاه مسافران و سایر افراد است. این نمودار هم‌چنین قرار گرفتن مسافران یک روزه و تاجران در حیطه‌ی گردشگری و سفر را نشان می‌دهد.

پنج شنبه, 01 آذر 1397 23:53

شناخت صنعت گردشگری (قسمت هشتم)

نوشته شده توسط

استرالیا

سازمان اقتصاد صنعتی استرالیا، در تعریف خود از گردشگر، محدودیت‌هایی را در خصوص مدت اقامت و مسافت اعلام کرده‌است. طبق تعریف آن‌ها «گردشگر شخصی است که از مکانی که دست کم ۴۰ کیلومتر از محل سکونت خود فاصله دارد به مدت حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر یک سال بازدید کند».

سه شنبه, 29 آبان 1397 18:32

شناخت صنعت گردشگری (قسمت هفتم)

نوشته شده توسط

انگلستان

هیئت گردشگری انگلستان، اسکاتلند و ایرلند شمالی از تحقیقات گردشگری انجمن تحقیقات گردشگری بریتانیا حمایت می‌کنند. این انجمن به بررسی سفرهایی می‌پردازد که یک شب یا بیشتر به طول می‌انجامد. این سفرها عبارتند از:

یکشنبه, 27 آبان 1397 23:42

شناخت صنعت گردشگری (قسمت ششم)

نوشته شده توسط

کانادا

در تحقیقاتی که انجمن تحقیقات گردشگری کانادا تحت عنوان فصلی با نمونه‌ی آماری انجام می‌دهد و از سال ۱۹۷۸ آغاز شده‌است ویژگی‌های بازدید همان ویژگی‌های ارائه شده‌ی ایالات متحده آمریکا برشمرده شدند.

شنبه, 26 آبان 1397 14:00

شناخت صنعت گردشگری (قسمت پنجم)

نوشته شده توسط

ایالات متحده امریکا

شورای غربی تحقیقات سفر در سال ۱۹۶۳ اصطلاح بازدیدکننده و بازدید را به کار برد. از طرفی، کمیسیون بررسی منابع گردشگری نیز در سال ۱۹۷۳ واژه‌ی گردشگر را تعریف کرد:

پنج شنبه, 24 آبان 1397 18:35

شناخت صنعت گردشگری (قسمت چهارم)

نوشته شده توسط

واژه‌شناسی مسافر در گردشگری بین‌المللی

برای بررسی تعریف گردشگری، بررسی مفهوم مسافر مقدم است. مسافر به هر کسی تلقی می‌شود که بین دو کشور یا مقصد در یک کشور سفر می‌کند.

دوشنبه, 21 آبان 1397 14:49

شناخت صنعت گردشگری (قسمت سوم)

نوشته شده توسط

سازمان جهانی گردشگری به بررسی مفهوم گردشگری در حوزه‌ای فراتر از تعاریف کلیشه‌ای تعطیلات پرداخته‌است. تعریفی که رسما پذیرفته شده‌است و به این صورت است:


فعالیت‌هایی که شخص در طی سفر و در زمان اقامت در محلی به جز محیط متعارف خود به مدت کمکتر از یک سال متوالی و با اهدافی چون گذراندن اوقات فراغت، کسب و کار و غیره انجام می‌دهد. اصطلاح محیط متعارف (معمول) جابه‌جایی‌هایی بین محیط‌های سکونت معمول و سفرهای منظم و عادی بین محل اقامت و محیط کار را شامل نمی‌شود.

  • گردشگری بین‌المللی؛
    الف)گردشگری ورودی: بازدید ساکنان دیگر کشورها از یک کشور؛

ب)گردشگری خروجی: بازدید ساکنان یک کشور از کشوری دیگر؛

  • گردشگری داخلی: بازدید ساکنان یک کشور و کشورهای دیگر از کشور مقصد؛
  • گردشگری درون مرزی: بازدید ساکنان یک کشور از کشور خودشان؛
  • گردشگری ملی: گردشگری داخلی به همراه گردشگری خروجی.

منبع:گلدنر. چارلز. آر؛ ریچی. ج. آر (۱۳۹۲)؛ شناخت صنعت گردشگری اصول، رویه‌ها و رویکردها؛ انتشارات مهکامه ۱۳۹۲؛ صص ۲۴-۲۵

جمعه, 07 ارديبهشت 1397 22:21

تعریف گردشگری (قسمت دوم)

نوشته شده توسط

هنگامی که سخن از گردشگری به میان می‌آید، ذهن ما ناخودآگاه به کسانی معطوف می‌شود که برای دیدن جاذبه‌ای خاص، دیدار دوستان و اقوام، گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت به سفر می‌روند. آن‌ها ممکن است اوقات فراغت خود را با شرکت در فعالیت‌های ورزشی، دوچرخه‌سواری، اسب‌دوانی، آواز خواندن، مطالعه کردن و قدم زدن در ساحل یا صرفا لذت بردن از طبیعت سپری کنند. البته اگر

شنبه, 25 فروردين 1397 23:50

رشد پویا در صنعت گردشگری

نوشته شده توسط

صنعت گردشگری با رشد پویا، فعالیت‌های جدید، مقصدهای جدید، فناوری‌های جدید، بازارهای جدید و تغییرات سریع همراه است. گردشگران بی‌شماری در سراسر جهان در قالب بسته‌های مسافرتی و با کشتی‌های تفریحی و فعالیت‌های ماجراجویانه و برنامه‌های جذاب در حال سفرند.

تحقق گردشگری مستلزم فاصله گرفتن از محیط معمول زندگی است. از این رو حرکت و جابه‌جایی را باید یکی از مولفه‌های اصلی گردشگری دانست. همان‌گونه که سیستم گردش خون در بدن اکسیژن و مواد غذایی را به سلول‌ها رسانده و مواد زائد را دفع می‌کند، حمل و نقل در گردشگری نیز گردشگر را به مقصد رسانده و به مبداء بازمی‌گرداند و ضامن حیات سیستم گردشگری است چرا که هیچ سفریبدون جابه‌جایی محقق نمی‌شود. این جابه‌جایی از طریق شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل انجام می‌شود. همان‌طور که کولیر (۱۹۹۴) نیز اشاره دادر، حمل و نقل سه نیاز گردشگر را برطرف می‌کند:

سه شنبه, 01 اسفند 1396 11:16

سفر و گردشگری کم شتاب

نوشته شده توسط

     از جمله ویژگی‌های متمایز سفر کم‌شتاب می‌توان به طی مسافت کوتاه‌تر، مصرف کربن کمتر و تاکید بیشتر بر تجربه‌ی سفر اشاره کرد. این نوع گردشگری، اساساً رویکردی متفاوت نسبت به گردشگری دارد، تا جایی که می‌توان رونق بیشتری را در دهه‌های آینده برای سفر کم‌شتاب متصور شد.

     «سفر کم‌شتاب چارچوب مفهومی جدیدی است که جایگزینی را برای سفرهای هوایی و با خودرو پیشنهاد می‌دهد. در این نوع از سفر، مردم با شتاب کمتر و از طریق مسیرهای زمینی به سوی مقاصد سفر می‌کنند، در آن‌جا توقف طولانی‌تری دارند و کمتر جابه‌جا می‌شوند.» هم‌چنین گردشگری کم‌شتاب عناصر تشکیل دهنده بیشتری را شامل می‌شود، مانند: «اهمیت تجربه سفر به (و درون) یک مقصد، استفاده از انواع وسایل نقلیه، خوردن و آشامیدن کم‌شتاب، کاوش سایت‌های میراث‌ و فرهنگ مقاصد با سرعتی کمتر و از همه مهم‌تر حمایت از محیط‌زیست».

شنبه, 14 بهمن 1396 19:04

گردشگری و انواع آن

نوشته شده توسط

     سازمان جهانی گردشگری[1] در سال 1991 به بررسی مفهوم گردشگری در حوزه‌ای فراتر از تعاریف کلیشه‌ای تعطیلات پرداخته‌است. تعریفی که رسماً پذیرفته شده‌است: فعالیت‌هایی که شخص در طی سفر و در زمان اقامت در محلی به جز محیط متعارف خود به مدت کمتر از یک سال متوالی و با اهدافی چون گذراندن اوقات فراغت، کسب و کار و غیره انجام می‌دهد. اصطلاح محیط متعارف (معمول) جابه‌جایی‌های بین محیط‌های سکونت معمول و سفرهای منظم و عادی بین محل اقامت و محیط کار را شامل نمی‌شود (گلدنر و ریچی، 1392: 24).

 انواع گردشگری

آثار توسعه گردشگری در مناطق میزبان بیش از هر چیز خود را در فرآیندهای توسعه‌ی اقتصادی و کالبدی نشان می‌دهد. برای درک این مطلب ابتدا باید عوامل اصلی شکل دهنده‌ی الگوهای توسعه گردشگری و سپس چگونگی ترکیب این عوامل و اثرات آن در شکل‌گیری اشکال فضایی کاملا متفاوت گردشگری را آثار اقتصادی را نیز به همراه دارد. این آثار از محلی به محلی دیگربسته به سطح توسعه اقتصادی محل متفاوت است اما می‌تواند طیفی از آثار را بر تراز پرداخت‌ها، رشد اقتصادی ملی و منطقه‌ای و ایجاد اشتغال را در برداشته باشد. متاسفانه گردشگری در مقابل تغییرات بسیاری از عوامل خارجی بی‌ثبات نوسان‌پذیر است (برای مثال می‌توان از عواملی چون تغییرات نرخ برابری ارز، نوسان قیمت نفت، بحران‌های سیاسی و تغییرات مد نام برد) و این به آن معناست که این صنعت نمی‌تواند شرایط پایه‌ای محکمی را برای توسعه اقتصادی فراهم آورد. در کشورهای جهان سوم، گردشگری ممکن است میزان وابستگی خارجی را افزایش دهد و در بسیاری از موارد مشاغل ایجاد شده از کیفیت پایینی برخوردار باشند.

منبع: ضیایی، محمود؛ ۱۳۸۸؛ جغرافیای گردشگری؛ ص ۱۱۱

دوشنبه, 05 خرداد 1393 12:15

انواع هتل ها از نظر نوع سرویس دهی

نوشته شده توسط

(R.O) = اتاق بدون غذا  
 
 Room only: معمولا در سفرهایی که با آژانس های گردشگری می روید، با  R.O مواجه نخواهید شد چون امروز تقریباً همه هتل ها دستکم یک وعده صبحانه را سرو می کنند. این نوع از هتل ها بیشتر در آمریکا یافت می شوند.

چهارشنبه, 17 مهر 1392 17:40

چراهای گردشگری

نوشته شده توسط

نوروز امسال، با وجود اختلالات جوی و  بارندگی و... برخلاف انتظار با اقبال گردشگران روبرو شد.
كه در مقایسه با مجموع افزایش  گردشگران نوروزی، روسفیدی مسئولان گردشگری را در پی داشت و توانستند مطابق معمول آن را به حساب فعالیت و برنامه‌ریزی‌های خود بگذارند. هرچند قصد نداریم زحمات دست اندرکاران این صنعت را نادیده بگیریم اما مدیریت زمان بسیارمهم است و باید درعرصه گردشگری با سرعت و شتاب بیشتری حرکت کنیم.

سفره افطار ایرانی

سفره افطار ایرانی با توجه به فرهنگ غنی غذایی و تنوعی که در آن وجود دارد پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری در ماه رمضان است. ولی این مهم مورد بی مهری قرار گرفته‌است؛ نه تنها پژوهش جامع و مدونی درخصوص تنوع غذایی ایران انجام نشده بلکه تبلیغات و معرفی آن نیز به حدی محدود است که گردشگران خارجی تصوری جز انواع کباب و چلو از غذاهای ایرانی ندارند.

چهارشنبه, 12 تیر 1392 20:21

نوروز، گردشگری انبوه، گردشگری بی انضباط

نوشته شده توسط

تعطیلات نوروز به عنوان پرترددترین روزهای سال در نظر گرفته‌می‌شود. روزهایی که فعالان گردشگری تجربه‌ای متفاوت از سایر روزهای سال را پشت سر می‌گذارند. تجربه‌ای که از آن به عنوان گردشگری انبوه یا به نوعی گردشگری بی‌انضباط نام برده می‌شود.

دوشنبه, 27 خرداد 1392 22:59

امنیت واحساس امنیت درگردشگری ایران

نوشته شده توسط

تعریف امنیت:
مفهوم امنیت همچون بسیاری از مفاهیم دیگر، در طول تاریخ تغییر یافته و روندی رو به رشد داشته‌است. شکی نیست که مفهوم «امنیت» همسان و موازی با مفهوم «بشر» تعالی یافته، تا امروزه ما تعریفی بسیار متفاوت از تعریف اولیه آن داشته‌باشیم.

چهارشنبه, 22 خرداد 1392 15:05

اهمیت گردشگری مجازی و نقش آن در افزایش جذب توریست

نوشته شده توسط

صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت های پردرآمد، پاک و کم‌هزینه دنیا قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ میلادی ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد کشورهای دنیا از این بخش تأمین شود و در همان سال از هر ۱۵ نفر شاغل در سطح دنیا یک نفر در این بخش فعال باشند.

چهارشنبه, 22 خرداد 1392 14:52

گردشگری الکترونیکی

نوشته شده توسط

گذار از عصر صنعتی (industry revolution)به دوران طلایی عصر اطلاعات(communication revolution) ، فضای جوامع اطلاعاتی (information society) را با تغییر روبرو کرده است . وقتی ابزارهای نوین در ارتباطات و اطلاع رسانی به خدمت شهروندان درمی‌آیند ، باید منتظر تغییر در شیوه‌های زندگی روزمره بود. یکی از این تغییرات ، دگردیسی در گردشگری و تولد گردشگری مجازی است.

چهارشنبه, 22 خرداد 1392 10:40

مقایسه گردشگری ایران و دیگر کشورها

نوشته شده توسط

مسافرت اصولاَ بین چند كشور یك ناحیه متمركز است و مقصد اصلی گردشگری بین‌المللی اروپا است. در سایر نقاط جهان مانند آفریقا و آسیای جنوبی، نه تنها به دلیل قدرت خرید پایین مردم، بلكه به سبب جریان‌های ضعیف منطقه‌ای، و كندی حمل و نقل زمینی كه دسترسی به سایر نواحی را منحصربه استفاده از شبكه‌های ضعیف جاده‌های موجود می‌كند، متوقف شده است. افرادی كه از این نواحی بازدید می‌كنند،

صنعت گردشگری و سفر ایران در میان 11 مقصد گردشگری منطقه خاورمیانه در فهرست اقتصاد رقابتی سفرو گردشگری در سال 2013، رتبه 10 را بدست آورد. طبق این جدول ایران درمیان تمام کشورهای منطقه از مصر نیز که در رتبه 85 جهانی است، پایینتر است و تنها بر کویت پیشی دارد.

شورای جهانی مسافرت و گردشگری در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود از وضعیت صنعت گردشگری کشورهای جهان،‌ آینده‌ صنعت گردشگری ایران را در10 سال آینده مثبت ارزیابی کرد.

در این گزارش 6 فاکتور اصلی مرتبط با صنعت گردشگری و وضعیت این صنعت در ایران در سال‌های 2011، 2012 و 2022 مورد ارزیابی قرار گرفته است.

یکشنبه, 22 ارديبهشت 1392 18:54

باادب ترین گردشگران دنیا

نوشته شده توسط

تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد كه گردشگران ژاپنی برای سومین سال متوالی مقام مؤدب‌ترین و بهترین گردشگران را در جهان كسب كرده‌‌اند. این در حالی است كه فرانسوی‌ها در قعر این فهرست قرار دارند و بد‌ترین شاخصه آنها تعصب بیش از اندازه روی زبانی است كه به آن سخن می‌گویند.

یکشنبه, 22 ارديبهشت 1392 18:49

خسته کننده ترین مقاصد گردشگری جهان

نوشته شده توسط

گردشگران همیشه سفر به مکان های هیجان‌انگیز و زیبا را دوست داشته‌اند و از رفتن به مکان‌های خسته‌کننده خودداری می‌کنند. زیبایی‌های طبیعی، ساختمان‌های زیبا، مناظر زیبا و دیدنی و بسیاری دیگر از عواملی هستند که در بعضی از شهرها هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند اما در نقطه‌ی مقابل شهرهایی هم هستند که هیچ کدام از این شرایط را ندارند و هر مسافری را خسته می‌کنند. در لیست زیر به شما هفت شهر جهان را معرفی می‌کنیم که به نظر گردشگران خسته‌کننده‌ترین مقاصد گردشگری جهان هستند:

نگاهی به کشورهای جهان از لحاظ درآمد توریسم بر اساس گزارش خبرگزاری افکار نیوز:


1) آمریکا : ۹۳.۹ میلیارد دلار
در سال ۲۰۰۸، تعداد ۳۵ میلیون گردشگر از میدان تایمز دیدن کردند، ۳۱ میلیون گردشگر به شهر لاس‌وگاس سفر کردند و ۲۴ میلیون گردشگر از بازارها و پارک های این کشور در واشنگتن بازدید کردندبا توجه به این آمار این کشور در رتبه‌ی دوم پربازدیدترین کشورهای جهان و در رتبه ی نخست پردرآمدترین کشورهای جهان از لحاظ صنعت گردشگری قرار دارد. در سال ۲۰۰۸ صنعت گردشگری این کشور درآمدی بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار بدست آورد که تقریباً دو برابر اسپانیا است اما بعد از رکود اقتصادی درآمد حاصل از گردشگری این کشور به حدود ۹۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است با این حال هنوز رتبه ی نخست در این فهرست را داراست

لزوم نتیجه‌گیری مطلوب از صنعت گردشگری استفاده از مفاهیم استاندارد شده جهانی است. ابتدایی‌ترین این مفاهیم نیز‌ تعریف گردشگر است که هنوز در کشور ما تعریف واحدی از آن وجود ندارد. از این رواست که همواره میان آمارهای دولتی از تعداد گردشگران و آمارهای بخش خصوصی اختلاف فاحش وجود دارد.

آمار گردشگران نوروز 90 درحالی مشابه سال‌های قبل براساس محاسبه سازمان متولی،افزایش 30 درصدی را نشان می‌دهد كه این روش از سال 86 به این طرف مورد استفاده قرار گرفته است و جالب‌تر آنكه این ارقام در هیچ سالی نه تنها كمتر و حتی مشابه سال‌های قبلش نبوده بلكه نمودار آن  سال به سال از یك روند صعودی پیروی می‌كند!

یکشنبه, 22 ارديبهشت 1392 10:15

یك گردشگر چند بار شمارش می‌شود؟

نوشته شده توسط

 

با این‌که مدیران و مسئولین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور طی چند سال اخیر همیشه گفته‌اند که هیچ شکی در آمار گردشگری کشور وجود ندارد و تمامی آمارهایی که از سوی این سازمان ارائه می‌شود مستند و دقیق است، اما کارشناسان بخش گردشگری کشور که اغلب نمایندگان بخش‌های خصوصی هستند این گفته را قبول نداشته و همیشه نیز آمارهای ارایه شده را رد می‌کنند.

امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی به ویژه فضاهای گردشگری به یکی از اهداف برنامه‌ریزی فراغت تبدیل شده‌است که علاوه بر تامین اهداف اقتصادی و زیست‌محیطی، نقش موثری در تعادل بخشی به گذران فراغت و تامین سلامت جسمی و روانی مردم دارد.

یکشنبه, 22 ارديبهشت 1392 01:08

گردشگران ورودی به ایران مستندآماری

نوشته شده توسط

 

گردشگران ورودی به ایران مستندآماری 1382تا1387

كارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی و گردشگری  و کارمند سابق بودجه و آمار سازمان میراث فرهنگی در نوشته‌ای با مقایسه‌ آمار گردشگران وارد شده به كشور و ایرانی‌هایی كه به كشورهای دیگر سفر كرده‌اند، تحلیلی از شرایط كنونی گردشگری ایران ارایه كرده است.

یکشنبه, 22 ارديبهشت 1392 01:02

آمار از ورود گردشگران می‌گوید

نوشته شده توسط

آنچه از نظر خواهید گذراند چکیده‌ای از هفتمین گزارش کمیته ملی آمار گردشگران ورودی کشور است که به بررسی مقایسه‌ای گردشگران خارجی ورودی به کشور در سال‌های 1386، 1387 و 1388 از طریق مبادی زمینی، هوایی، دریایی و ریلی پرداخته است.

شنبه, 21 ارديبهشت 1392 16:18

آمار جهانگردى داخلى

نوشته شده توسط

مسافرت‌هایى که در محدودهٔ جغرافیایى یک کشور صورت مى‌گیرد جهانگردى داخلى نامیده مى‌شود. آمارگیرى از مسافرت‌هاى داخلى به دو لحاظ اهمیت دارد: نخست آگاهى از حجم، ارزش، مشخصات و علاقه به جهانگردى نزد مردم، و دوم کسب اطلاعات در مورد یک نقطهٔ ویژه واقع در قلمرو یک کشور.

شنبه, 21 ارديبهشت 1392 16:14

آمار گردشگری

نوشته شده توسط

آمار و ارقام گردشگری معمولاً ‌بصورت تعداد ورود و خروج گردشگران و چگونگی اقامت آنها محاسبه می شود. بطور مشخص تعداد ورودی مسافرین بین‌المللی و پذیرایی از آنها به صورت جداگانه از تعداد ورود و خروج مسافرین داخلی یك كشور‌ (مسافرت های داخلی) در نظر گرفته می شود.

شنبه, 21 ارديبهشت 1392 15:44

گزارش رقابت‌پذیری گردشگری در سال 2011

نوشته شده توسط

گزارش رقابت‌پذیری سفر و توریسم در سال 2011 (The Travel and Tourism Competitveness Report) که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، نشان می‌دهد که رتبه ایران از نظر شاخص رقابت‌پذیری در میان 139 کشور جهان 114 است.

شنبه, 21 ارديبهشت 1392 15:34

آمار جهانگردى بین‌المللى

نوشته شده توسط


در دههٔ ۳۰، با روشن شدن اهمیت رو به افزایش جهانگردى از نظر اقتصادی، تلاش‌هاى همه‌جانبه‌اى براى ارزیابى مسافرت‌ها و هزینه‌هاى جهانگردى بین‌المللى به‌عمل آمد. در سال ۱۹۳۷، کمیتهٔ متخصصان آمار جامعهٔ ملل اولین تعریف را که مقبولیت بین‌المللى یافت، براى اصطلاح، جهانگردى بین‌المللی، ارائه داد. این تعریف تا امروز معتبر است و مورد استفادهٔ مجامع بین‌المللى جهانگردى و کشورهاى مختلف قرار مى‌گیرد.

شنبه, 21 ارديبهشت 1392 15:29

تاریخچه تولید آمار فرهنگی و گردشگری

نوشته شده توسط

تهیه‌ منظم‌ آمار مربوط به‌ برنامه‌های‌ رادیو و تلویزیون‌ از سال‌ 1345 و موزه‌ها از سال‌ 1347 آغاز گردید. قدیمی‌ترین‌ آمار مربوط‌ به‌ سینماهای‌ کشور نیز که‌ در دسترس‌ مرکز آمار ایران‌ قرار گرفته،‌ مربوط‌ به‌ سال‌ 1348 است‌ که‌ توسط‌ وزارت فرهنگ‌ و هنر که‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی،‌ وزارت "فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی"‌ نامیده ‌می‌شود، تهیه‌ گردیده‌ است‌. 

شنبه, 21 ارديبهشت 1392 12:16

جایگاه کودکان درصنعت هتلداری و گردشگری

نوشته شده توسط

 

هتلداری صنعتی است که بدون هیچ واسطه‌ای با تمامی اعضا یک خانواده در کنار یکدیگر ارتباط پیدا می‌کند.
این صنعت به عنوان یکی از صنایع بزرگ در جهان امروز، طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می‌شود.
در دنیای امروز، که هتل‌ها روز به روز در حال توسعه و همگون شدن با نیازهای انسانی هستند، راهی جز تخصصی‌تر شدن در ارایه امکانات ندارد. بخشی از این تخصص‌گرایی، به این معنا است که بتواند در ارایه امکانات به تمامی مخاطبان خود، متفاوت عمل کند.

صفحه1 از2